Tévhitek a diétárol!

SPEEDFIT | 2019.01.11 16:19

Számos tévhit él a köztudatban a fogyókúrával kapcsolatban, amit hajlamosak vagyunk elhinni, vagy azért, mert jól hangzik, vagy, mert betartása egyszerűnek tűnik – egyszerűbbnek, mint a hosszú és következetes diétás életmód

Ha nem reggelizünk, elkerüljük a kalória-bevitelt

Nagyon tévedünk, ha az áhított fogyás érdekében azzal kezdjük napjaikat, hogy az első étkezést, a reggelit egyből kihagyjuk, pusztán azért, hogy egy kalória-felvételt megspórolhassunk.

Reggeli nélkül az anyagcsere-folyamatok sem indulnak be, s délidőben viszont annál nagyobb és gyorsan felbukkanó éhség jelentkezik, amely esetében igen nehéz mértéket tartani. Bizonyított, hogy ebéd során kevesebbel is beérjük, ha előtte a napot reggelivel indítottuk.

 

A nagy szénhidráttartalmú ételek hizlalnak

Kutatások szerint az állítás ellenkezője az igaz: a cukrok felvétele és az elhízás között fordított az arány, az elhízás és a zsírfelvétel között azonban egyenes összefüggés áll fenn. Ugyanakkor a nagy szénhidráttartalmú ételek energiatömörsége (egységsúlyra jutó energia mennyisége) is kisebb, ez pedig kedvező irányban befolyásolja az összes energia felvétel mértékét. (Ne felejtsd el, hogy a túlzott szénhidrátfogyasztás is elhízáshoz vezethet, de lassabban, mint a zsírban gazdag táplálkozás.)

Az édességekről le kell lemondanunk.

Minél több ételről tiltjuk le szervezetünket, annál hamarabb várható, hogy két lábbal rúgjuk fel fogadalmunkat, hogy az önsanyargatásból adódó nélkülözésnek egy jó nagy zabálással vessünk véget.

Érdemes olyan ételeket fogyasztani, melyek édesek, de emellett egészségesek is, például tejből és kevés gyümölcsből készült turmix, natúr joghurt egy kanál gabonaőrleménnyel és kevés aszalt gyümölccsel, stb. Ha nem tudsz lemondani a csokoládéról, néha egy kevés csokit megengedhetsz magadnak, de inkább a magas kakaótartalmú, jó minőségű csokoládéból fogyassz kisebb adagot, például egy fél kocka csokit reszelj a kávédba édesítés helyett. A hangsúly a mértékletességen van.

Sokan nem választunk konkrét diétát

egyszerűen csak elkezdünk koplalni. Ez a legrosszabb, amit tehetünk, hiszen rövid idő alatt legyengüléshez, később hiánybetegségekhez vezethet.
 

Gyakori hiba az is, ha cél nélkül fogunk bele a diétába.
Amennyiben nincs konkrét, kitűzött cél, mennyit is akarunk fogyni, úgy honnan tudjuk, hogy elértük a célunkat? Ekkor szokott az előfordulni, hogy beleununk a folyamatos diétába, és hirtelen visszatérünk az előtte megszokott étrendhez. Ez szinte kivétel nélkül azonnali hízáshoz vezet.

A diétám csak zöldség és gyümölcs fogyasztásából állhat

  

Diéta alatt sok zöldséget és gyümölcsöt kell fogyasztanod rosttartalmuk és alacsony energiaértékük miatt, és még teltségérzetet is okoznak. Viszont a szervezetünknek nem csak rostra van szüksége, hanem még egyéb tápanyagokra, vitaminokra, ásványi anyagokra, fehérjére, gabonafélékre, húsokra, tejtermékekre, szénhidrátokra, zsírokra. Semmi szükség arra, hogy fogyókúra alatt megfosszuk magunkat valamilyen élelmiszerféleségtől, mert megbetegíthetjük önmagunkat.

Következzen 40 hiba, amit elkövethetsz (a TescoDiets.com alapján):

 

1. Azt hiszed, hogy a diétás ételek csak a fogyókúrád idejére szólnak, és a fogyás után nem illeszthetők be a mindennapi menüdbe.
2. Egész nap káposztalevest, kefírt vagy narancsot eszel – és elhatározod, hogy egy hónapon keresztül csak ezen az egyhangú táplálékon élsz.
3. Állandóan a kalóriákat számolod.
4. Egy héten többször is méred magad a mérlegen.
5. Nem iszol elegendő vizet.
6. Cukrozott italokat iszol: édes gyümölcsleveket, cukrozott kávét, kakaót és szénsavas üdítőket választasz a tiszta csap- vagy ásványvíz helyett.
7. Kész vagy félkész ételeket veszel a frissek helyett.
8. A zöldségeket és gyümölcsöket túlfőzöd, ezzel elmulasztod élvezni ezek jótékony hatását.
9. Pesszimistán állsz a diétádhoz, oly sok mindent kipróbáltál már, így nem hiszel abban, hogy végre sikered lehet!
10. Tervek, elhatározás nélkül állsz neki fogyókúrázni.
11. Nem hiszed el, hogy minden tápanyagra szüksége van a szervezetednek, és teljesen félredobod a szénhidrátot, a fehérjét vagy a zsírokat.
12. Nem tudod időben abbahagyni az evést: állandóan degeszre tömöd a bendőd.
13. Elhagyod a levest az étkezésekkor.
14. Korlátlan fogyasztást kínáló éttermekben, menzán eszel, és degeszre tömöd magad.
15. Nem reggelizel.
16. Éhezel egész nap, mert azt hiszed, hogy ez a súlyvesztés legjobb módja.
17. Túl nagy súlyfelesleg rajtad, és csak az utolsó utáni pillanatban fogsz hozzá a diétádnak.
18. Azt hiszed, eleve túlsúlyosnak születtél, és sosem fogsz megszabadulni a súlyfeleslegtől.
19. Nem hiszel magadban: nem hiszed el, hogy képes vagy változtatni.
20.  A túlsúlyt egy negatív jellemzőként éled meg, amiért az emberek mutogatnak rád.
21. Nem fogadod el magad olyannak, amilyen vagy.
22. Nem élvezed az életet: azt hiszed, csak akkor fogsz tudni felszabadultan élni, ha karcsú leszel.
23. Azt hiszed, hogy a fogyókúrás tabletták, porok a fogyókúra fontos kellékei.
24. A mozgást szenvedésnek, tehernek érzed.
25. A mozgás nem foglal helyet a mindennapjaidban.
26. Gyakran – hetente 3-4 alkalommal – fogyasztasz alkoholt.
27. Sportműsort nézel a tv-ben ahelyett, hogy te magad sportolnál.
28. Naponta több mint egy órát ülsz a televízió előtt.
29. Útközben feladod a kilókkal való küzdelmet, és hirtelen egy másik módszer megszállottjává válsz.
30. Amíg az ételeket készíted, előszeretettel csipegetsz mások tányérjáról is.
31. Főzés közben egyfolytában kóstolgatod az ételt, pedig már rég tudod, hogy nem igényel további fűszerezést.
32. Minden különleges alkalom – születésnap, ünnepség – nélkül sütiket, tortákat és pogácsákat sütsz, és fagyit tartasz a hűtőben.
33. Mindig van otthon a hirtelen betoppanó vendégek számára rágcsálnivaló – mire a vendégek valóban megérkeznek, a nasik elfogynak.
34. Egészségtelen chipseket, ropikat, nyalókát vásárolsz a gyerekeknek, de mindig te eszed meg őket.
35. Sem zöldséget, sem gyümölcsöt nem fogyasztasz az étkezésekkor.
36. Azt hiszed, hogy csakis a diéta, és nem a teljes életmódváltás az, ami eredményes fogyáshoz vezet.
37. Nem hiszed el, hogy képes vagy egészségesen élni.
38. Étrendedben finomított táplálékot szerepelnek a teljes kiőrlésű lisztből készültek helyett, zsíros húsok a sovány helyett, nehéz, zsírban gazdag tejtermékek, vajkrémek és fagylaltok a zsírszegény táplálékok helyett.
39. Gyakran látogatod a gyorséttermeket.
40. Mindig holnapra halogatod az életmódváltást, ahelyett, hogy MÉG MA változtatnál


SPEEDFIT-Fitnesz Mindenkinek!